برندسازی چیست؟ THE BRANDING JOURNAL
9 دی 1401 1401-10-11 11:15برندسازی چیست؟ THE BRANDING JOURNAL
برندسازی چیست؟
برندسازی / زمان مطالعه : 6 دقیقه / نوشته 9 مارس 2022 / سایت the branding journal
معنای ” برندینگ ” را واضح نمی دانید ؟ نگران نباشید ! برندسازی یکی از مفاهیم بازاریابی است که تا حدی مبهم است و ممکن است گیج کننده به نظر بیاید، حتی برای کسانی که تحصیلات بازاریابی داشته باشند.
در این مقاله قصد داریم به موضوع برندسازی با مثال های ساده و پاسخ های روشن بپردازیم و این پرسش را پاسخ دهیم که ” برندسازی چیست “.
برای درک بهتر مفهوم برندسازی ابتدا بیایید تعریفی از محصول را با یکدیگر مرور کنیم، سپس میتوانیم مفهوم برندسازی را بهتر بررسی کنیم .
تعریف محصول :
“به طور کلی، یک محصول هر چیزی است که می تواند برای ارضای یک خواسته یا نیاز به بازار ارائه شود، از جمله کالاهای فیزیکی، خدمات، تجربیات، رویدادها، افراد، مکان ها، خواص، سازمان ها، اطلاعات و ایده ها” (کاتلر و کلر، 2015). ).
معنی این تعریف این است که محصول می تواند هر چیزی باشد، از اقامت در یک هتل، پرواز، دوره آموزشی، لباس، غذا و …
اینک برای نشان دادن تعریف یک محصول و نقشی که در تعرف برند دارد از مثال آب آشامیدنی استفاده میکنیم :
آب آشامیدنی به صورت رایگان در طبیعت وجود دارد که هر انسانی برای بقا و حیات خود به آن نیازمند است . با این حال روزی که شرکت ها شروع به تجاری سازی آب های آشامیدنی کردند، آب به عنوان یک محصول معرفی شد و فروش آب در بطری های پلاستیکی و شیشه ای رواج یافت.
اما آب همیشه یکسان به نظر می رسد، مایع و شفاف است. نظر شما اینگونه نیست ؟ پس چگونه شرکت ها می توانند مشتریان خود را مجاب کنند که یک محصول مشابه را به جای خرید از رقبایشان از آنها خریداری کنند؟
پاسخ این سوال این است : با ایجاد برند .
تعریف برند
“برند نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک فروشنده را متمایز از سایر فروشندگان مشخص می کند” (انجمن بازاریابی آمریکا).
شما می توانید برند را به عنوان ایده یا تصویری که مردم هنگام فکر کردن در مورد محصولات، خدمات و فعالیت های یک شرکت در ذهن خود دارند در نظر بگیرید.
چه از نظر عملکردی ( مثلا ” این کفش سبک است ” )
چه از نظر احساسی ( مثلا ” این کفش به من احساس قدرتمند بودن میدهد ” )
بنابراین فقط ویژگی های فیزیکی نیست که یک برند را ایجاد می کنند، بلکه احساساتی است که مصرف کنندگان نسبت به شرکت یا محصول آن دارند را میتوان متاثر از برند آن شرکت دانست.
این ترکیب از نشانه های فیزیکی و احساسی زمانی ایجاد میشود که در مخاطب در معرض نام، لوگو، هویت بصری و یا حتی پیام آن برند قرار گیرد.
یک محصول به راحتی میتواند توسط سایر شرکت ها در بازار کپی شود ولی یک برند همیشه منحصر به فرد خواهد بود. برای مثال پپسی و کوکاکولا طعم های بسیار مشابهی دارند، اما برخی از مردم بیشتر به کوکاکولا و برخی دیگر بیشتر به پپسی، احساس بهتری دارند.
این موضوع را دوباره با مثال آب آشامیدنی توضیح میدهیم. محصولی که به دست مصرف کننده می رسد آب آشامیدنی است، اما به منظور متقاعد کردن مصرف کننده برای خرید از یک شرکت خاص، شرکت ها با برندهای مختلف آب را در سبد خرید مصرف کنندگان قرار داده اند و هر برندی معنای متفاوتی را برای محصول خود ارائه داده است :
- Evian ” ایوان ” به شما احساس جوانی می دهد…
- Perrier “پرییر” با طراوت، جوشان و جذاب …
- Fiji ” فیجی” خالص، سالم و طبیعی …
- و…
میتوان گفت یک برند یا نام تجاری احساس درونی مخاطب در مورد یک محصول یا شرکت خاص است. هر شخصی نسخه ای مخصوص به خود را از آن برند در ذهن خود ایجاد می کند و محبوبیت برخی از برندها به دلیل احساس مصرف کنندگان نسبت به آن برند افزایش یا کاهش می یابد.
برندسازی چیست ؟
“برندسازی به معنای اعطای قدرت یک برند به محصولات و خدمات است” (کاتلر و کلر، 2015)
برندسازی فرآیند و پروسه معنا بخشیدن به یک سازمان، شرکت، محصولات و یا خدماتی خاص با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مصرف کنندگان است. این یک استراتژی است که توسط سازمان ها طراحی شده تا به مردم کمک کتد سریعا برند خود را شناسایی و تجربه کنند و دلیلی برای انتخاب محصولات خود نسبت به رقبا به مصرف کنندگان دهند. با نشان دادن اینکه این برند خاص چیست و چه تمایزی با رقبا دارد.
هدف از برندسازی جذب و حفظ مشتریان وفادار و سایر ذینفعان با ارائه محصولی است که همیشه با آنچه برند وعده میدهد، همسو باشد.
برند چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
1- مصرف کنندگان : همانطور که بیان شد ، برند هنگامی که مصرف کنندگان در انتخاب دو محصول مشابه مردد هستند و تصمیم گیری برایشان دشوار است به عنوان یک میانبر تصمیم گیری در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.
2- کارمندان / سهامداران / اشخاص ثالث : برند علاوه بر کمک به مصرف کنندگان در تشخیص محصولات مشابه، استراتژی های برندسازی موفق نیز به شهرت یک شرکت می افزاید. این دارایی غیر ملموس میتواند روی طیفی از افراد، از مصرف کنندگان گرفته تا کارمندان، سرمایه گذاران، سهام داران، تامین کنندگان و توزیع کنندگان تاثیر بگذارد.
به عنوان مثال اگر شما یک برند را دوست ندارید یا احسا نمی کنید با آن ارتباط خوبی دارید، احتمالا نمی خواهید برای آن برند کار کنید. با این حال اگر احساس کنید آن برند شایسته است و الهام بخش شماست احتمالا تمایل خواهید داشت در آن برند مشغول به کار شوید و بخشی از آن باشید.
چگونه می توانید برندسازی کنید ؟
نتیجه گیری:
به عبارت بسیار ساده:
یک محصول چیزی است که شما می فروشید
یک برند تصویر درک شده توسط مخاطب از محصولی است که شما می فروشید
و برندسازی استراتژی ایجاد آن تصویر است.
زهرا دهقان
خیلی خوب بود💐