برندسازی مقالات ترجمه شده
برندسازی چیست ؟

برندسازی چیست؟ THE BRANDING JOURNAL

برندسازی چیست؟

برندسازی / زمان مطالعه : 6 دقیقه  /  نوشته 9 مارس 2022 / سایت the branding journal


معنای ” برندینگ ” را واضح نمی دانید ؟ نگران نباشید ! برندسازی یکی از مفاهیم بازاریابی است که تا حدی مبهم است و ممکن است گیج کننده به نظر بیاید، حتی برای کسانی که تحصیلات بازاریابی داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم به موضوع برندسازی با مثال های ساده و پاسخ های روشن بپردازیم و این پرسش را پاسخ دهیم که ” برندسازی چیست “.

برای درک بهتر مفهوم برندسازی ابتدا بیایید تعریفی از محصول را با یکدیگر مرور کنیم، سپس میتوانیم مفهوم برندسازی را بهتر بررسی کنیم .

تعریف محصول :

“به طور کلی، یک محصول هر چیزی است که می تواند برای ارضای یک خواسته یا نیاز به بازار ارائه شود، از جمله کالاهای فیزیکی، خدمات، تجربیات، رویدادها، افراد، مکان ها، خواص، سازمان ها، اطلاعات و ایده ها” (کاتلر و کلر، 2015). ).

معنی این تعریف این است که محصول می تواند هر چیزی باشد، از اقامت در یک هتل، پرواز، دوره آموزشی، لباس، غذا و …

اینک برای نشان دادن تعریف یک محصول و نقشی که در تعرف برند دارد از مثال آب آشامیدنی استفاده میکنیم :

آب آشامیدنی به صورت رایگان در طبیعت وجود دارد که هر انسانی برای بقا و حیات خود به آن نیازمند است . با این حال روزی که شرکت ها شروع به تجاری سازی آب های آشامیدنی کردند، آب به عنوان یک محصول معرفی شد و فروش آب در بطری های پلاستیکی و شیشه ای رواج یافت.

تصویر بطری آب بدون نشان تجاری- برندسازی برای فروش بیشتر

اما آب همیشه یکسان به نظر می رسد، مایع و شفاف است. نظر شما اینگونه نیست ؟ پس چگونه شرکت ها می توانند مشتریان خود را مجاب کنند که یک محصول مشابه را به جای خرید از رقبایشان از آنها خریداری کنند؟

پاسخ این سوال این است : با ایجاد برند .

 

تعریف برند

“برند نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک فروشنده را متمایز از سایر فروشندگان مشخص می کند” (انجمن بازاریابی آمریکا).

شما می توانید برند را به عنوان ایده یا تصویری که مردم هنگام فکر کردن در مورد محصولات، خدمات و فعالیت های یک شرکت در ذهن خود دارند در نظر بگیرید.

چه از نظر عملکردی ( مثلا ” این کفش سبک است ” )
چه از نظر احساسی ( مثلا ” این کفش به من احساس قدرتمند بودن میدهد ” )

بنابراین فقط ویژگی های فیزیکی نیست که یک برند را ایجاد می کنند، بلکه احساساتی است که مصرف کنندگان نسبت به شرکت یا محصول آن دارند را میتوان متاثر از برند آن شرکت دانست.

این ترکیب از نشانه های فیزیکی و احساسی زمانی ایجاد میشود که در مخاطب در معرض نام، لوگو، هویت بصری و یا حتی پیام آن برند قرار گیرد.

یک محصول به راحتی میتواند توسط سایر شرکت ها در بازار کپی شود ولی یک برند همیشه منحصر به فرد خواهد بود. برای مثال پپسی و کوکاکولا طعم های بسیار مشابهی دارند، اما برخی از مردم بیشتر به کوکاکولا و برخی دیگر بیشتر به پپسی، احساس بهتری دارند.

این موضوع را دوباره با مثال آب آشامیدنی توضیح میدهیم. محصولی که به دست مصرف کننده می رسد آب آشامیدنی است، اما به منظور متقاعد کردن مصرف کننده برای خرید از یک شرکت خاص، شرکت ها با برندهای مختلف آب را در سبد خرید مصرف کنندگان قرار داده اند و هر برندی معنای متفاوتی را برای محصول خود ارائه داده است :

  • Evian  ” ایوان ”  به شما احساس جوانی می دهد…
  •  Perrier “پرییر”  با طراوت، جوشان و جذاب …
  •  Fiji ” فیجی”  خالص، سالم و طبیعی …
  • و…

میتوان گفت یک برند یا نام تجاری احساس درونی مخاطب در مورد یک محصول یا شرکت خاص است. هر شخصی نسخه ای مخصوص به خود را از آن برند در ذهن خود ایجاد می کند و محبوبیت برخی از برندها به دلیل احساس مصرف کنندگان نسبت به آن برند افزایش یا کاهش می یابد.

برندسازی چیست ؟

“برندسازی به معنای اعطای قدرت یک برند به محصولات و خدمات است” (کاتلر و کلر، 2015)

برندسازی فرآیند و پروسه معنا بخشیدن به یک سازمان، شرکت، محصولات و یا خدماتی خاص با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مصرف کنندگان است. این یک استراتژی است که توسط سازمان ها طراحی شده تا به مردم کمک کتد سریعا برند خود را شناسایی و تجربه کنند و دلیلی برای انتخاب محصولات خود نسبت به رقبا به مصرف کنندگان دهند. با نشان دادن اینکه این برند خاص چیست و چه تمایزی با رقبا دارد.

هدف از برندسازی جذب و حفظ مشتریان وفادار و سایر ذینفعان با ارائه محصولی است که همیشه با آنچه برند وعده میدهد، همسو باشد.

برند چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

1- مصرف کنندگان : همانطور که بیان شد ، برند هنگامی که مصرف کنندگان در انتخاب دو محصول مشابه مردد هستند و تصمیم گیری برایشان دشوار است به عنوان یک میانبر تصمیم گیری در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.

2- کارمندان / سهامداران / اشخاص ثالث : برند علاوه بر کمک به مصرف کنندگان در تشخیص محصولات مشابه، استراتژی های برندسازی موفق نیز به شهرت یک شرکت می افزاید. این دارایی غیر ملموس میتواند روی طیفی از افراد، از مصرف کنندگان گرفته تا کارمندان، سرمایه گذاران، سهام داران، تامین کنندگان و توزیع کنندگان تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال اگر شما یک برند را دوست ندارید یا احسا نمی کنید با آن ارتباط خوبی دارید، احتمالا نمی خواهید برای آن برند کار کنید. با این حال اگر احساس کنید آن برند شایسته است و الهام بخش شماست احتمالا تمایل خواهید داشت در آن برند مشغول به کار شوید و بخشی از آن باشید.

چگونه می توانید برندسازی کنید ؟

شرکت ها و سازمان ها علاقه دارند از ابزارهای مختلفی برای ایجاد برند و شکل دادن به آن استفاده کنند. به عنوان مثال میتوان از طریق موارد زیر برای ساخت یک برند اقدام کرد:

  • تعریف برند: هدف، ارزش ها، وعده ها
  • بیانیه جایگاه برند
  • هویت برند: نام، لحن و تن صدا، طراحی هویت بصری (که شامل طراحی لوگو، پالت رنگ، تایپوگرافی ها و…)
  • تبلیغات و ارتباطات: تلویزیون، رادیو، مجلات، تبلیغات در فضای باز، وب سایت، برنامه های موبایل…
  • اسپانسرینگ و حمایت های مالی
  • طراحی و بسته بندی محصولات
  • تجربه در زمان خرید
  • تجربه فضای فروشگاه و سبک مدیریت
  • خدمات مشتری 
  • استراتژی های قیمت گذاری
  • و…

در مثال ما، طراحی و بسته بندی در کنار تبلیغات شاید قوی ترین ابزار برای بازاریابی و فروش آب های آشامیدنی باشد:

طراحی بسته بندی فروشنده خاموشی است که می تواند توجه مصرف کنندگان پرمشغله را در فروشگاه جلب کند. می تواند مصرف کنندگان را در مورد ویژگی های محصول مطلع کند و از نظر ظاهری برند را نسبت به رقبا در قفسه فروشگاه ها متمایز کند.

یک مثال جالب فیجی واتر ( Fiji Water ) است که توانست بطری خود را با طرحی تولید کند که کاملاً ارزش های برند را منعکس کند: خلوص از طریق جلوه های شفافیت منعکس می شود و طبیعت از طریق تصویر گل ها و برگ های استوایی در پس زمینه در ذهن مخاطب درک می شود.

با این حال، خوب است که این برند به جای بطری های پلاستیکی از بسته بندی های شیشه ای استفاده کند. چرا که این کار با تصویر طبیعی که آنها به دنبال ایجاد آن در ذهن مخاطب هستند هماهنگ‌تر است و برای طبیعت بهتر است. بسته بندی فقط طراحی نیست، مواد انتخاب شده نیز می تواند بر تصویر ذهنی مخاطب نسبت به برندها تأثیر بگذارد.

تبلیغات  ابزاری قدرتمند برای ایجاد و شکل دادن به دنیای برند است، چون می تواند تصویری از برند در ذهن مخاطب ایجاد کند و داستانی در مورد محصول یا شرکت بگوید. در اینجا چند نمونه از برندسازی آب از طریق تبلیغات آورده شده است:

“اویان” به شما احساس جوانی می دهد:

تبلیغ آب معدنی ایوان - برندسازی ایوان

 

“Perrier” با طراوت، گازدار و جذاب است:

 

تبلیغات پریر - برندسازی پریر

آب فیجی خالص، سالم و طبیعی است:

 

تبلیغات فیجی - برندسازی

نتیجه گیری:

به عبارت بسیار ساده:

یک محصول چیزی است که شما می فروشید

یک برند تصویر درک شده توسط مخاطب از محصولی است که شما می فروشید

و برندسازی استراتژی ایجاد آن تصویر است.

 

منابع:

the branding journal  مجله برندسازیانجمن بازاریابی آمریکاکاتلر و کلر : مدیریت بازاریابی (2015)

ترجمه شده توسط : حمید رضا نجفی

نظرات (1)

  1. خیلی خوب بود💐

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه